perjantai 31. lokakuuta 2014

Lomalla: Madrid & Fuerteventura

Takana on  9 päivän mukava reissu, jonka aikana kävimme Madridissa sekä entisellä kotisaarella Fuerteventuralla. Onhan tuo reissaaminen aina kivaa mutta kyllä sitä on niin ihana palata takaisin kotiin ja normiarkeen. Jälleen kerran.. Vaikkakin tämä ensimmäinen lomaltapaluupäivä onkin aina vähän tylsä - ensin pitää purkaa laukut, sitten pestä ja silittää pyykit, käydä kaupassa ja laittaa jotain ruokaakin jossain välissä sekä tietysti pitää siivota kämppä. Joka  ainakin meillä on 9 päivän poissaolon jälkeen ihan järkyttävän likainen vaikka tällä kertaa emme jättäneet kuin sisäpihan pari ikkunaa auki. Mutta täällä ilma on niin täynnä hiekkapölyä ja liikenteen tuomaa nokea, että sitä kulkeutuu sisällekin ihan järkyttävä määrä. Yksi näitä ikäviä puoli kun asuu tällaisessa vähän isommassa kaupungissa ja vilkkaan liikenneväylän vieressä.

Reissu meni mukavasti ja ehdimme jälleen nähdä ja tehdä kaikenlaista. Madridissa kävin vähän ostoksilla, näimme ystäviä, Jesus kävi Real Madridin jalkapallo-ottelussa ja lisäksi tietysti vietimme aikaa perheen kera.  Kävimme myös pari kertaa illallisella - ensimmäisellä kerralla mukana olivat myös Jesuksen veljet ja toisella kertaa olimme liikkeellä ihan kaksistaan. Myös Retiron puistoon ehdimme yhtenä aamupäivänä kävelemään. Kolme päivää meni nopeasti. Ja sää suosi vierailua loistavasti - eipä uskoisi, että Madridissa voi lokakuun lopussa kulkea t-paita päällä.. Mutta niin vain aurinko paistoi ja lämpöä oli päivisin vähintään 20 astetta.

Kia ja Pedro-setä

Kia ja abuelo Pedro

Kia ja Juanjo-setä

Kia ja Juanjo-sedän kissa Blondie

Illallisella Sushi & Buey -ravintolassa

Lauantai aamupäivä Retiro-puistossa

Madridista suuntasimme suoraan entiselle kotisaarelle Fuerteventuralle. Edellinen vierailu oli elokuussa, joten oli taas pitkästä aikaa ihanaa päästä takaisin meidän paratiisisaarelle.

Tätä on Fuerteventura.....

Tällä kertaa olimme varanneet majoituksen Oasis Duna- huoneistohotellista Corralejon keskustasta. Suunnitelmissa on nimittäin ollut jonkun pienen loma-asunnon ostaminen Corralejosta ja tähän asti Oasis Duna oli yksi meidän suosikeista. Joten siksi oli hyvä päästä muutamaksi päiväksi asumaan ihan paikan päälle, jotta ei tule ostettua "sikaa säkissä". Ja olipa hyvä, että majoitumme kyseiseen hotelliin sillä mielipiteemme muuttui aika ratkaisevasti - emme todellakaan tule ostamaan huoneistoa Oasis Dunasta. Syitä oli useampia mutta tärkeimpänä erittäin kehno äänieristys ja kuulimme kaikki naapurihuoneen äänet ihan liian hyvin. Joten ei kiitos...

Hotelli itsessään on ihan ok - hyvällä paikalla ja allasalue on varsin viihtyisä. Uima-altaita oli neljä kappaletta, joista yksi pienille lapsille. Ja yhdessä altaassa oli myös pari pientä vesiliukumäkeä lapsille. Mutta vesi ei tietenkän ollut mitään kovin lämmintä, joten uiminen jäi loppujen lopuksi aika vähiin.

Itse emme yleensä niin välitä hotellin ja huoneiden tasosta mutta tällä kertaa olimme kyllä hieman pettyneitä. Vaikka emme mitään ihmeellistä odottaneetkaan - onhan kyseessä vain 3 tähden huoneistohotelli Kanarialla. Mutta hotelli oli kuitenkin juuri hiljattain melkeinpä vuoden verran suljettuna remontin takia, joten oletin että huoneissakin olisi tehty jotain. Mutta ilmeisesti yksi huone oli vain remontoitu mainoskuvia varten.

Näin hotelli mainostaa itseään nettisivuilla:

Mutta todellisuus oli tämä:

Fuerteventuralla meillä oli ohjelmassa lähinnä ystävien tapaamista sekä toiveena oli myös, että pääsisimme edes kerran, pari leijasurffaamaan. Ja nämä toteutuivat tällä kertaa sataprosenttisesti. Ehdimme tapaamaann ystäviä useampaan otteeseen ja itse pääsin leijasurffaamaan kahteen otteeseen. Etukäteen tuuliennuste ei ollut kummoinen mutta onneksemme parina iltapäivänä tuuli nousi juuri sen verran, että kitesurf-varusteille oli käyttöä. Meillä on yhteensä kolme leijaa: 7m, 10 m ja 12 m ja niitä sitten vaihtelemme Jesuksen kanssa tarpeen mukaan. Välillä tuulta on sen verran vähän, että minä otan isoimman leijan mutta Jesus ei pääse veteen ollenkaan (kuten kävi tiistaina meille..) mutta toisaalta välillä tuulta on niin paljon, että Jesus ottaa pienimmän leijan ja silloin minulla ei puolestaan ole veteen mitään asiaa. Mutta aika hyvin olemme noilla kolmella leijalla pärjänneet.

Gran Canarialla en ole toistaiseksi käynyt leijasurffaamassa, koska rannat ovat todella kivikkoisia ja etenkin kesällä tuuli tahtoo olla turhan voimakas. Joten näitä Fuerteventuran reissuja odotan aina todella paljon ja etenkin sitä, että pääsee edes pari kertaa leijasurffaamaan. Nyt taas jaksaa sitten seuraavaan reissuun asti... vaikka olisihan sitä mukavaa vähän useamminkin käydä vedessä kuin vain pari kertaa parissa kuukaudessa. No, ehkäpä nyt talvella on pakko kokeilla myös täällä Granilla sillä talvituulet eivät yleensä ole yhtä voimakkaita ja lisäksi talvella leijasurffaus on osittain sallittua myös Maspalomasin dyynialueella, joten siellä pääsee sitten ihan hiekkarannalta leijasurffaamaan. Tosin sinne osuvat tuulet eivät olo kovin yleisiä mutta toivottavasti joku kerta pääsemme sitäkin testaamaan.

Flag Beach: tuulta juuri sen verran, että pääsin 12 m leijalla veteen. Tästä syystä ei vedessä juurikaan ruhkaa ollut.

Ihana auringonlaskun sessio viimesenä iltapäivänä... Tuulta juuri riittävästi, että molemmat pääsivät veteen.

happy :-)

Myös aamuiset juoksulenkit kuuluvat aina ohjelmaan Fuerteventuran lomalla ja tälläkin kertaa ehdin pariin otteeseen nauttimaan näistä ihanista, rauhallisista aamuhetkistä. On ihan huippua lähteä lenkille 8 aikaan aamulla, kiertää rantoja pitkin & ympäri kaupunkia ja katsella, että miten pikkuhiljaa Corralejo herää uuteen päivään.

Ystäviä tapasimme useampaan otteeseen: illallisilla, lounailla, aamupalalla, iltapäiväkahveilla ja muuten vain.

La Cancela- pizzeria Lajareksen-kylässä oli ensimmäisen illan tapaamispaikkana. Vaikka kaikilla oli takana pitkä päivä, niin siitä huolimatta oli ihana istua alas ystävien kesken. Ja lapsilla oli hauskaa kun seurasivat tarkasti pizzakokin toimintaa.

Samalla ystäväporukalla tapasimme myös lounaan merkeissä ja paikkana oli Citrus-cafe Corralejon keskustassa. Tällä kertaa lapset viihtyivät loistavasti värityskirjojen parssa.

Ystävien kera nautimme myös aamiaisbrunssia - kiitos Jenni ja Demi!!

Ja Kialla oli hauskaa koirien kanssa touhutessa

Samalla seurueella olimme myös aamisella Waikiki-ravintolassa, joka kuuluu vakio-ohjelmaan vähintään kerran loman aikana. On nimittäin aivan ihana tunne nauttia aamupalaa niin, että voi samalla upottaa varpaat pehmeään rantahiekkaan ja ihailla kaunista rantamaisemaa.

Muina aamuina kävimme aamiaisella Nutricious- kahvilassa, jossa tarjolla on vähän terveellisempää aamupalaa: täysjyväleivästä tehtyjä sampylöitä, jotka leivotaan joka aamu paikan päällä sekä maittavia smoothie-juomia ja erilaisia erilaisia raakakakkuja jne. Ei nyt mikään kaupungin halvin aamiaispaikka mutta on kyllä hintansa arvoinen. Itse ihastuin etenkin vihersmoothie-juomaan ja ajattelin myös kokeilla niiden valmistamista ihan kotioloissa.  Tästä kahvilasta tuli ehdottomasti yksi uusi suosikkimme Corralejossa!

Suomityttöjen kanssa tapasimme yhtenä iltana Oscar- tapasravintolassa ja siellä nautin annoksen ihania almejas-simpukoita. Mutta tärkeintä oli kuitenkin seura - olipa kiva nähdä meidän "finnish connection" väkeä pitkästä aikaa. Vaikka ihan kaikki eivät tällä kertaa mukaan päässeetkään.

Ja illallisen jälkeen vielä yhdet Barrakuda- baarissa

Kävimme myös Antiguan kylässä vierailulla ystävien luona ja siellä ystävykset Kia ja Noelia pääsivät
taas pitkästä aikaa touhuamaan yhdessä. Molemmat tytöt ovat puoliksi espanjalaisia ja suomalaisia, joten leikit sujuvat loistavasti suomenkielellä.

Reissu oli siis kaikilta osin onnistunut ja mielessä on jo uusi reissu Fuerteventuralla, mahdollisesti jo marraskuussa. Nimittäin se loma-asunto on vielä etsimättä :-)