torstai 16. lokakuuta 2014

Mitä lapsi syö Espanjassa

Espanjassa ruoka on olennainen osa elämää, kuten yleensäkin Välimeren alueella. Sen valmistamisessa nähdään paljon vaivaa ja valmisruokia on tarjolla edelleenkin hyvin niukasti. Tämä näkyy myös kauppojen lastenruokien tarjonnassa sillä purkkiruokia on tarjolla aika rajallisesti sillä valtaosa äideistä (tai isoäideistä) valmistaa ne itse. Toki jonkin verran löytyy hedelmäsäilykkeitä mutta valikoima on hyvin rajallinen (pääasiassa omenaa, päärynää, banaania). Myös varsinaisia aterioita on tarjolla todella niukasti, vielä vähemmän kuin hedelmäsoseita. Jos pelkillä purkkisoseilla yrittäisi täällä pärjätä, olisi lapsen ruokavalio aika yksipuolinen. 

Meillä tilanne on alusta lähtien ollut aika erikoinen sillä Kia ei oikein pitänyt itse valmistetuista soseista vaikka niitä yritin valmistaa eri kasviksista ja proteiineista monen kuukauden ajan. Mutta purkkiruoat sen sijaan maistuivat paremmin. Ja loppujen lopuksi kannoin meidän Suomi-reissuilta mukanani matkalaukullisen purkkiruokia sekä tilasin kerran ison laatikollisen Fuengirolan Suomi-kaupasta. Ja niillä pärjäsimmekin sitten siihen asti, että pystyimme antamaan jo normaalia ruokaa. Eli käytännössä 1-vuotiaana siirryimme jo normaaliin kotiruokaan sillä neiti tykkäsi kovasti ihan pureskella ja halusi soseiden sijaan jo kunnon purtavaa. Alusta lähtien esim. pasta ja riisi ovat maistuneet neidille loistavasti. 

Kiinteisiin ruokiin meillä siirryttiin heti kun neiti täytti 4 kk sillä meillä oli sopivan maidon löytämisen kanssa paljon haasteita. Oli epäilyä laktoosivaivoista ja maitoallergiasta, joten lisäravinto oli myös terveydenhoitajamme suositus. Vaikka yleensähän täällä suositaan täysimetystä vähintään 6 kk ajan ja yleensä lisäravintoa annetaan vasta 6 kk iästä alkaen. Itse jouduin alusta lähtien tyytymään maitovalmisteisiin sillä imetys ei onnistunut ollenkaaan. Ja täällähän ei myydä sitten mitään valmiita maitopurkkeja, kuten Suomessa. Vaan ainoastaan maitojauheita, joita sitten sekoiteltiin keitettyyn veteen. Melkoinen rumbahan se oli alkuvaiheessa mutta kaikkeen tottuu. 

Täällä on vauvoille ja pienille lapsille myös todella paljon rajoituksia ja ns. kiellettyjä ruokaineita on valtava määrä. Jopa isommilla lapsilla. Esim. pähkinöitä tmv. ei suositella täällä lainkaan annettavaksi alle 3-vuotiaille. Ja esim. mansikkaa, persikkaa ja kiwiä ei suositella alle 2-vuotiaille. Ja jogurtteja aloitetaan antamaan vasta 1-vuotiaana. Kuten myös kananmunaa. Itse noudattelin enemmänkin suomalaisia suosituksia ja hyvin on menty. Ainakaan toistaiseksi neidillä ei ole ollut minkäänlaisia ruoka-aineallergioita. 

Rehellisesti voin myöntää, että emme mekään ole mikään esimerkkiperhe ruokailujen suhteen. Meillä ei syödä luomuruokaa, lapsemme saa silloin tällöin karkkia ja keksejä sekä juo päivittäin kaakaota. Kaurapuuroa ei meillä syödä, eikä ruisleipää (koska sellaista ei satu olemaan myynnissä..). Myöskään marjat eivät kuulu ruokavalioon, koska niitä ei täällä juurikan myydä. Tai jos myydään niin ovat järkyttävän hintaisia. 

Kiahan on koko ikänsä ollut huono syömään mutta nykyään ruokavalio on mielestäni jo melko monipuolinen. Esim. aamupalaksi neiti nauttii paahtoleivän ja lasin kaakaota. Joo toki, pelkkä maito olisi terveellisempää mutta minkäs teet kun se ei mene alas... joten parempi sitten kaakao kuin jättää maito juomatta sillä jogurtit tai muutkaan maitotuotteet eivät ole koskaan neidille maistuneet. Ja jostainhan se kalsium olisi hyvä saada. Lounaaksi neiti nauttii koulussa kasvissosekeittoa sekä pääruoaksi riisiä/pastaa/perunaa/couscousia tmv. lihan/kalan/kanan kera. Ja jälkiruoaksi on tarjolla jogurtti tai hedelmä - välillä neiti syö jälkiruoan mutta monesti jättää syömättä kun ei maistu tai jaksa. Välipalana meillä on yleensä joko hedelmä sekä kaakao. Mutta joskus neiti saattaa syödä vaikkapa itsetehdyn muffinssin tai keksejä. Ja illalliseksi on sitten luonaan tapaan riisiä/pastaa/quinoaa/bulguria tmv. lihan/kalan/kanan sekä kasvisten kera. Sekä lisäksi kaakao.  Mutta toisaalta uskoisin, että huonomminkin voisi mennä. Neiti syö varsin rohkeasti kaikenlaisia ruokia ja mausteetkin maistuvat. Ne huonommin laskevat ruoat ovat niitä maitotuotteita sekä peruna kaikissa muodoissaan. Mutta onneksi kaakao sentään menee vielä tosiaan alas ja itse asiassa kyseessä on kasvaville lapsille tarkoitettu kaakaojuoma, jossa sokeria on vähemmän kuin normaalisti ja lisäksi 6 dl päiväannoksessa on myös kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet. Tästä syystä meillä juodaan siis kaakaota ihan hyvällä omallatunnolla. Toisaalta täällä Espanjassa nämä erilaiset kasvavien lasten maitojuomat ovat paljon yleisempiä kuin Suomessa ja hyvin harvat siirtyvät tavalliseen maitoon vuoden iässä. Näitä lasten maitojuomia nimittäin tarjotaan jopa kouluikäisille lapsille. 

                                Yli 3- vuotiaille tarkoitettu vitaminoitu maitojuoma 


Toisaalta hyvää meillä on mielestäni se, että neiti esim. pitää kalasta valtavasti ja sitä sekä muita mereneläviä meillä syödään vähintään 4 kertaa viikossa. Myös päivittäinen kasvissosekeitto koulussa on aina plussaa. Ja monesti sen valmistamiseen käytetään myös linssejä ja papuja. Valitettavasti kotona nuo kasvissosekeitot eivät neidille maistu mutta kotona menee kyllä vihannekset muuten ja esim. parsakaali sekä paprika ovat neidin suosikkeja. 

Toki täällä Espanjassa on myös paljon perheitä, joissa syödään hyvin ja terveellisesti. Mutta valitettavasti paljon enemmän on niitä perheitä, joissa ei ole tietoakaan siitä että mikä on terveellistä ja mikä ei. Hyvä esimerkki tuli kuntosalilla, jossa yksi tuntien vetäjistä kertoi avoimesti, että hänen siskontyttärensä on nyt 2-vuotias on elää käytännössä maidolla (jota edelleen annetaan tuttipullosta) ja esim. illallinen koostuu riisistä ja ranskalaisista ketsupin kera. Ja kuulemma päivästä toiseen sama menu..  

                   Täällä suklaakeksejä suosittelee jopa valtakunnallinen lastenlääkärienliitto


Täällä lapsilla myös keksit, perunalastut, sokerimurot jne ovat hyvin tyypillisiä välipaloja ja monissa perheissä lapset nauttivat niitä päivittäin. Mutta onko tuo mikään ihme kun jopa terveyskeskuksessa lastenneuvolan hoitaja kertoili minulle, että miten pitäisi Kian ruokailuja muuttaa. Hänen mielestään aamulla olisi hyvä nauttia esim. sokeroituja muroja tai keksejä. Ja muutenkin hänen mielestään keksit ovat oikein hyvä ja terveellinen asia vaikkapa päivittäiseksi välipalaksi. Toisaalta samainen hoitaja oli myös sitä mieltä, että Kian pitäisi päivässä syödä vähintään 4 kokonaista hedelmää!! En kyllä ymmärrä, että millä tuollainen vajaa 15-kiloinen pikkuneiti jaksaisi normaalien aterioiden lisäksi vielä vetää tuollaisen määrän hedelmiä. Toki hedelmiä on hyvä syödä mutta mielestäni kuitenkin tärkeintä on syödä mahdollisimman monipuolisesti. 

Ainahan sanotaan, että välimeren ruokavalio on todella terveellinen ja espanjalaiset omasta mielestään syövätkin juuri sen mukaan ja terveellisesti. Mutta toisaalta esim. lihavuus ja lasten lihavuus on lisääntynyt huolestuttavaa vauhtia. Tutkimusten mukaan n. 30 prosenttia lapsista on lihavia ja liikalihaviakin löytyy ihan liian paljon. Mutta ihmekös tuo jos päivittäin syödään keksejä ja muroja niin aamu- kuin välipalaksi. Ja monet ruoat valmistetaan uppopaistamalla. Ja valtaosa perheistä käyttää pelkästään vaaleata leipää vaikka erilaisten täysjyvätuotteiden määrä onkin parin viime vuoden aikana lisääntynyt kauppojen hyllyillä. Täällä syödään paljon myös ravintoloissa koko perheen voimin mutta ruokalistoilla lasten menu koostuu lähes poikkeuksetta seuraavista: valmiit, uppopaistetut kananugetit ranskalaisten kera, valmiit uppopaistetut kroketit ranskalaisten kera, valmiit uppopaistetut kalapuikot ranskalaisten kera taikka sitten hampurilainen ja ranskalaiset. Melko usein onneksi lasten ruokalistalta löytyy esim. spaghetti bolognese. Itse usein tilaan kuitenkin ihan normaalin listan puolelta vaikka kana- tai kalafileen. Mielummin maksan vähän enemmän siitä, että lapseni saa ravintolassa edes jotakuinkin syömäkelpoista ruokaa. Mutta toki myönnän, että joskus olen niitä kananugettejakin neidille tarjonnut kun muutakaan ei ole ollut. Ranskalaiset eivät onneksi ole neidin lempiruokaa, joten niitä harvemmin tulee edes pyydettyä. 

Toki oma ongelmansa on myös koululaisten ruokailu sillä täällä ei ole järjestetty maksutonta kouluruokailua kuten Suomessa. Kaikissa julkisissa kouluissa ei ole edes maksusta mahdollista saada lounasta vaan koulu loppuu esim. klo 13 ja sitten lapset suuntaavat koteihinsa syömään.  Jopa yksityiskouluissa ruokailusta veloitetaan erikseen normaalin koulumaksun lisäksi. Ja hinta vaihtelee 4-8 euron välillä / päivä. Joskus siihen sisältyy jopa välipala mutta yleensä vain lounas eli välipalan lapset tuovat itse mukanaan. Ja usein se on tietysti jotain helposti mukana kulkevaa ja säilyvää, kuten vaikkapa keskejä ja sipsejä. Monissa perheissä ollaan kovilla yksityiskoulujen maksujen kanssa mutta perheet kuitenkin haluavat lasten saavan mahdollisimman hyvän koulutuksen eli koulumaksuista joten kuten monet perheet vielä selviävät mutta sitten ei ole enää varaa maksaa ruokailumaksua. Joten lapset sitten ottavat omat eväät kouluun ja syövät mitä syövät.. Toisaalta silloin kun lapsi syö koulussa, niin ruoka on yleensä varsin terveellisestä. 

Tässä esimerkki lokakuun ruokalistasta: 



Alkuruokana on joka päivä kasvissosekeitto kauden vihanneksista ja lisäksi sitten pääruoka + jälkiruoka

1.10 peruna-juustomunakas ja jogurtti 
2.10  jauhelihapihvi ja perunat, hedelmä
3.10. kalafilee ja riisi, jogurtti
6.10. kanafilee, tomaattikastike ja basmatiriisi, jogurtti
7.10. pasta tonnikala-tomaattikastikkeella, hedelmä
8.10. porsaanfile ja perunasose, jogurtti
9.10. itsetehdyt kalapuikot ja couscous, hedelmä
10.10. basmatiriisiä ja vihanneksia, jogurtti
13.10. kalakroketit ja perunasose, jogurtti
14.10. pasta kasviskastikkeella, hedelmä
15.10. kanafilee ja basmati-vihannesriisi, jogurtti
16.10 lihapata ja ranskalaiset perunat, hedelmä
17.10 peruna-pinaattimunakas, jogurtti
20.10.porsaanfile ja basmatiriisi, jogurtti
21.10. pasta carbonara, hedelmä
22.10 kanafilee ja ranskalaiset, jogurtti
23.10. itsetehdyt kalapuikot ja couscous, hedelmä
24.10. kana ja vihannesrisotto, jogurtti
27.10. kanafilee ja vihannesriisi, jogurtti
28.10. pasta tonnikala-tomaattikastikkeella, hedlemä
29.10. porsaanfilee ja perunasose, jogurtti
30.10. kalakroketit ja perunasose, hedelmä
31.10. kasvisirisotto, jogurtti 

Itse korvaisin nuo ranskalaiset mieluusti jollakin muulla lisäkkeellä ja pientä vaihtelua kaipaisin ruokalistaan. Tosin joka kuukausi menu on hieman erilainen. Mutta toisaalta koulussa Kia syö paljon sellaisia ruokia, joita kotona emme juurikaan syö eli sikäli koulun ruokailu tuo hyvää vaihtelua meidän omiin arkiruokiin. 

Myös ruokailurytmihän on täällä toisenlainen kuin Suomessa. Lapset syövät aamupalan ja lounaan välissä ehkä jonkun välipalan (Kian kouluun saa viedä esim. hedelmän mukanaan mutta meidän neiti ei välipalasta välitä) ja lounasta syödään vasta klo 13. Ja sitten iltapäivällä n. klo 16-17 syödään jotain välipalaa ja illallinen joskus klo 19-20 välillä. 


Vaikka Kia on aina ollut vähäruokainen niin kaikesta huolimatta neiti onneksi kasvaa hyvin ja on täynnä energiaa. Alkuvaiheessa olimme kovasti huolestuneita siitä, että neiti ei syönyt sellaisia määriä kuin monet muut ikäisensä lapset mutta viisas lastenlääkärimme totesi meille, että Kia syö juuri sen määrän mitä hän tarvitsee. Eiväthkän kaikki aikuisetkaan syö samoja määriä ruokaa eli ravinnontarve on hyvin yksilöllistä. Tärkeintä on, että tarjottava ruoka olisi mahdollisimman terveellistä ja ennen kaikkea monipuolista ja että neiti kasvaa ja kehittyy normaalisti. Ja että energiaa riittää.. ja sitähän riittää!!  Joten sen jälkeen emme ole enää ruokailuista stressanneet. 

                                                      Illallista nauttimassa Pedro-serkun kanssa 

Huomenna onkin sitten vuorossa vähän herkuttelua koulussa, sillä ohjelmassa on tämän lukuvuoden ensimmäinen leivonta/kokkaustuokio. Sopiva resepti on kehitelty ja sitä on testailtu muutamaan otteeseen.  Materiaalit ja tavarat ovat jo valmiina, joten  huomenaamulla lasten kanssa leivontapuuhiin! 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti