sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Tämän viikonlopun touhuja

Takana on taas tosi kiva viikonloppu vaikka etukäteen ei ollut minkäänlaisia suunnitelmia tiedossa näille päiville. Mutta niin vain kaikkea kivaa taas puuhailtiin.. Jesuksella oli pitkästä aikaa vapaa viikonloppu eli pääsimme touhuilemaan kaiken lisäksi koko perheen voimin. Ja vielä ystävien kera. Siis aika lailla täydellistä.

Lauantaina otimme ensi askeleet kohti joulua sillä Kia "kirjoitti" ensimmäisen kirjeensä joulupukille. Kuten näkyy, listalla ei ole kuin yksi asia eli Prinsessa Sofia -kampauspää. Sitä neiti on toivonut jo pitkään mutta emme ole sitä täältä löytäneet joten päätimme pyytää joulupukilta. Onneksi Madridista sellainen löytyi, joten mieluisa lahja on siis jo odottamassa neitiä. Vaikka sitä pitää vielä pari kuukautta odotella...

Ensimmäinen piparkakkutalo on myös odottamassa ilmastokestävyyttä. Täällä kun tuo kosteusprosentti on sen verran korkea, että normaalisti kaikki kuivatarvikkeet (keksit, perunalastut jne) menevät jo parissa tunnissa ihan pilalle. Joten odotukset eivät ole kovinkaan suuret piparkakkutalon kestävyyden suhteen. Siitä syystä ostin Ikeasta ihan valmiit palaset ja liimailin vain paikoilleen. Turha käyttää tunteja sen rakentamiseen, jos ei sitten kestä paria päivää kauempaa. Mutta sellofaanin sisälle sen käärin mahdollisimman tiiviisti, jos se vaikka vähän suojaisi. Saapa nähdä..

Loppuosa lauantaista menikin sitten enemmän ja vähemmän ulkosalla. Puolen päivän aikaan suuntasimme Confitalin rannalle, jossa tänä viikonloppuna vietetään LPA Sunset- surfviikonloppua erilaisten vesiaktiviteettien merkeissä. Itse suuntasimme tällä kertaa vain nauttimaan tunnelmasta ja viettämään aikaa ystävien kanssa.

Confital ei ole varsinaisesti uimaranta sillä suurin osa rannasta on laavakiveä. Mutta ranta on suosittu etenkin surffareitten keskuudessa sillä sopivien olosuhteiden sattuessa sinne osuu ihan hyviä surffiaaltoja. Nyt laskuveden aikaan lapsilla oli kuitenkin todella hauskaa sillä vettä oli jäänyt muutamiin paikkoihin muodostaen pieniä luonnonaltaita.

Väkeä oli paikalla ihan mukavasti ja tunnelma oli surffitapahtumien tyyliin hyvin rento. Moni oli ottanut mukaan omat eväät mutta paikalla oli myös pari rantabaaria, joista sai pikkupurtavaa ja kylmiä juomia. Ja kaiken kruunasi tietysti dj:n soittama musiikki. Päivällä oli paikalla tietysti paljon lapsiperheitä joten tunnelma oli varsin leppoisa ja rauhallinen mutta tapahtuma jatkuu yöhön asti ja silloin meno on varmasti vauhdikkaampaa.

Emme olleet aikaisemmin käyneet tällä Confitalin rannalla ja paikasta tuli samantien meidän yksi suosikeista. Emme ole oikein perinteisten rantojen ystäviä koska rannalla makoilu ei ole meidän juttumme. Eli Canterasin rannalla emme juurikaan käy. Mutta tänne saatamme suunnata toisenkin kerran. Vaikka uimamahdollisuutta ei oikeastaan ole niin tällaiset luonnonrannat ovat meidän mieleemme.

Iltapäivällä suuntasimme vielä Las Rehoyasin puistoon, jonne meiltä on noin 5 minuutin ajomatka. Kyseessä on melko iso puistoalue, jossa on mahdollisuus liikunnan harrastamiseen mutta sieltä löytyy myös leikkialueita lapsille. Tämä oli itse asiassa vasta toinen kerta kun kävimme tässä puistossa mutta ihan kiva saada välillä vaihtelua. Yleensä kun suuntaamme joko taloyhtiön omaan puistoon, La Minillan leikkipuistoon (tuossa 5 min kävelymatkan päässä), parque Doramas-puistoon taikka parque Juan Pablo-puistoon.

Puistossa huomasin myös ensimmäistä kertaa syksyn saapumisen. Itse asiassa ensimmäistä kertaa näiden 14 vuoden aikana huomasin, että täälläkin lehdet kellastuvat ja putoavat puista. Ei toki kaikista puista mutta aika monta puuta oli vaihtanut väriä. Fuerteventuralla ei puita juurikaan kasvanut joten siellä ei asiaa koskaan huomannut. Ja viime syksynä homma on jotenkin mennyt kokonaan ohi.Eiväthän nuo puut nyt kokonaan lehtiä pudota ja monet puut eivät edes koe mitään muutoksia. Mutta ihan hauskaa huomata, että täällä etelässäkin näkyy syksyn saapuminen. Tokihan täällä vielä tarkenee t-paidalla ja shortseilla eli varsin mukava syksy on kyseessä!

Sunnuntaiaamulla sää tuntui aavistuksen myös syksyisemmältä sillä taivas oli pilvessä ja satoipa vähän vettäkin. Joten aamupäivän vietimme kotona kaikenlaista touhuten.

Ja valmistuipa meillä jo ensimmäiset joulupiparitkin! Kialla oli eilen iltasatuna Berta hace galletas eli tekee keksejä ja niinpä neiti sai päähänsä, että haluaa tänään tehdä pipareita. Onneksi olin Ikeasta ostanut pakkaseen valmista piparkakkutaikinaa joulua ajatellen joten pääsimme suoraan piparien tekoon.

Kovin kauniita pipareita ei tuosta taikinasta tullut ja makukin oli mielestäni turhan voimakas. Mutta toisaalta ajavat kyllä asiansa.. eli voipi olla, että tänä vuonna en lähde omaa taikinaa valmistamaan. Ja kun tarpeeksi koristelee niin kaipa niistä ihan syötäviä pipareita tulee. Ja tärkeintä oli, että neiti pääsi leipomaan.

Iltapäivällä suuntasimme lounaalle Mondalon-ravintolaan, joka sijaitsee Los Hoyosin pikkukylässä tuolla vuorten suojassa. Ajomatka sinne ei itse asiassa kestä kuin 15 minuuttia mutta tunnelma ja maisemat ovat ihan toista kuin Las Palmasissa. Jos ei tietäisi olevansa Gran Canarialla, voisi yhtä hyvin luulla olevansa Machu Picchun juurella. Eli todella kaunista ja vehreää aluetta.

Mondalon on itse asiassa Casa Rural- hotelli eli maaseutuhotelli, jossa on 10 kpl kahden hengen huoneita. Eli jos haluaa viettää erilaisen loman Gran Canarialla, niin sitten kannattaa suunnata näihin Casa Rural -hotelleihin, jotka sijaitsevat yleensä sisämaassa, vuoriston suojassa. Patikointimahdollisuudethan tällä saarella ovat varsin hyvät joten patikointilomailuun nämä majoitusmuodot sopivat erinomaisesti.

Tiluksilla on luomuviljelykset sekä isot viiniviljelykset, joiden antimia luonnollisesti hyödynnetään sekä ravintolassa että bodegassa, viinikellarissa.

Ravintola on varsin viihtyisä ja valoisa, tilaa oli sekä sisällä että terassilla. Meidän 13 hengen seurueelle oli tällä kertaa varattu pöytä sisätiloista sillä aamulla vettä satoi tällä alueella varsin reippaasti. Mutta iltapäiväksi sää kirkastui ja saimme nauttia kauniista, aurinkoisesta iltapäivästä.

Parasta on kuitenkin ravintolassa se, että sieltä löytyy lapsille paljon puuhaa. Ravintolasalin vieressä on iso viheralue sekä erillinen mökki, jossa on kaikenlaisia leluja. Ja viikonloppuisin paikalla on myös erikseen palkattu "lastenhoitaja" joka askartelee ja touhuilee lasten kanssa. Eli aikuiset saavat nauttia lounasta rauhassa. Sen verran hyvin viihdyimme, että klo 14 saavuimme ravintolaan ja kotiin lähdimme klo 18.15. Että sellainen nopea lounas..

Tiluksilta löytyy myös erilaisia kotieläimiä (vuohia, lampaita, aaseja), joita lapset pääsivät katsomaan.

Possuja ei kuitenkaan löytynyt vaikka Kia niitä kovasti toivoi näkevänsä. Olivat ilmeisesti kaikki päätyneet tarjoiluvadeille.. Cochinillo eli pikkupossu on nimittäin yksi ravintolan suosituimmista annoksista. Ja tänäänkin kaikissa pöydissä näkyi paistettuja possunpäitä... Ruokaa siitä riitti hyvin kuudelle aikuiselle ja kokonaisen possun hinta oli 70 euroa. Hinnat muutenkin olivat ihan kohtuulliset sillä hinnaksi tuli 27 euroa per aikuinen ja summassa oli mukana myös lasten ruoat (yhteensä 5 lasta) sekä oluet kaikille, viinipullo, vesipulloja, kolme coca-colaa, jälkiruoat, kahvit sekä alkuruoat. Eli varsin kohtuullista siis...

Viikonloppu on siis ollut täynnä kaikenlaista mukavaa puuhaa koko perheen kera. Huomenna on sitten taas paluu arkeen mutta tylsää ei tule siitäkään.