lauantai 26. syyskuuta 2015

Gran Canarian Suomi-koulu

Pitkän kesäloman jälkeen on ollut taas aika käynnistää Suomi-koulun toiminta täällä Gran Canarialla ja tänään meillä oli lukuvuoden 2015-2016 ensimmäinen koulupäivä. Sitä ennen meillä  opettajilla on jo takana paljon valmisteluita sillä olemme suunnitelleet tulevan vuoden oppituntien sisällöt uutta opetussuunnitelmaa mukaillen. Tänä vuonnahan on laadittu ensimmäistä kertaa ihan virallinen opetussuunnitelmasuositus myös Suomi-kouluille.

Itselläni käynnistyi nyt toinen vuosi opettajana ja fiilikset ovat aivan toisenlaiset kuin viime vuonna, jolloin lähdin toimintaan mukaan täysin kylmiltäni. Lapsimäärän lisääntyessä koulu tarvitsi toisen opettajan ja kun Kia silloin aloitti myös koulussa, niin jotenkin sitten päädyin mukaan toimintaan. Ja sitä päätöstä en ole katunut hetkeäkään. Nyt on kuitenkin ihan erilaiset fiilikset lähteä tähän vuoteen sillä toiminta on jo tuttua, tuntien sisällön valmistaminen käy jo paremmalla rutiinilla ja tietysti suurin osa lapsista on jo tuttuja. Tosin tänä vuonna saimme peräti 5 uutta lasta kouluun eli nyt koululaisia on yhteensä 19. Jos lukumäärä vielä lisääntyy, niin kohta tarvitaan jo kolmaskin opettaja. Mutta tämä on pelkästään positiivinen ongelma :- ) Ei ole montaa vuotta nimittäin siitä kun koulun toiminta oli jo "kuihtumassa" vähäisen lapsimäärän takia. Mutta onneksi näiden kahden vuoden aikana olemme saaneet lisää oppilaita ja toivottavasti niitä riittää vielä jatkossakin. Sillä tämä takaa toiminnan jatkuvuuden myös tulevaisuudessa. 




Suurin osa oppilaistahan on lapsia, joiden toinen vanhemmista on suomalainen. Ja kaikki asuvat vakituisesti täällä Gran Canarialla ja käyvät tietysti täällä myös normaalia koulua. Nämä Suomi-kouluthan täällä maailmalla ovat pääasiassa ns. lauantai-kouluja eli eivät tarjoa suomalaista peruskouluopetusta vaan ainoastaan ns. täydentävää kieli- ja kulttuuriopetusta. Lapsille tämä toiminta on kuitenkin erittäin tärkeää sillä näin he pystyvät edes jotenkin kehittämään omaa "suomi-identiteettiään" ja tietysti tärkeää on myös se, että he saavat puhua suomea muiden lasten kanssa. Mukavaa on se, että kaikki lapset palasivat todella innokkaasti takaisin kouluun eli Suomi-koulu ei ole lapsille mitään pakkopullaa vaan iloinen asia, jota kovasti aina odotetaan. 

Meillä tämä ryhmä on jaettu kahtia eli itse toimin pienempien, noin 3-7 vuotiaiden opettajana ja toisessa ryhmässä on sitten vanhemmat lapset, joista vanhin täyttää 12-vuotta. Suomenkielen taidot vaihtelevat paljonkin - iso osa puhuu suomea ihan sujuvasti ja moni myös lukee & kirjoittaa, ainakin auttavasti. Mutta toki mukaan mahtuu myös sellaisia, joiden sanavarasto on rajallinen ja jopa puhuminen on haastavaa. Toki kaikki sentään ymmärtävät suomea. Fakta on kuitenkin se, että kielen oppiminen vaatii paljon työtä kotona- puhuttu kieli tulee kyllä puhumalla mutta kirjoittaminen ja lukeminen vaativat sitten harjoittelua ja opiskelua.

Ideaalitilannehan olisi se, että Suomi-koulussa pystyisimme opettamaan lapsille ihan suomen kieltä ja kielioppia mutta valitettavasti siihen eivät tällaisella porukalla pystytä. Eikä pari kertaa kuukaudessa ole missään nimessä riittävä määrä kielen opiskeluun vaan se vaatii paljon enemmän aikaa. Tästä syystä yritämmekin lähinnä aktivoida vain lapsia edes käyttämään puhuttua kieltä ja sen lisäksi tietysti tarjoamme lapsille Suomi-tietoutta. 

Tänään meillä oli ohjelmassa aluksi tutustumista sillä uusia oppilaita oli sen verran paljon. Lapset esittelivät itsensä suomeksi ja sen jälkeen keskustelimme mm. kuluneesta kesästä. Valtaosa lapsista oli onneksi päässyt käymään Suomessa kesän aikana ja monilla riittikin mukavia muistoja kerrottavaksi. Mieleen olivat jääneet mm. marjojen syönti, polkupyöräily, serkki- ja kaverivierailut sekä onkiretket. Lisäksi pelasimme hauskaa tutustumispeliä, jossa lapset istuivat lattialla ja opettajan käskystä laitettiin silmät kiinni. Sillä aikaa yksi lapsista laitettiin peiton alle piiloon ja lasten piti tunnistaa piilossa olevan nimi. Aina vähän väliä lapset vaihtoivat istumapaikkoja ja näin pysyi mielenkiinto hyvin yllä ja lasten nimet tulivat kaikille nopeasti tutuksi. Ja hauskaa oli! 

Pienen ulkoiluhetken jälkeen jatkoimme sisällä "levyraatia" eli olimme toisen opettajan kanssa etukäteen valinneet kymmenen suomalaista lastenlaulua. Kuuntelimme ne ja lapset saivat sitten antaa pisteitä lauluille. Pisteiden avulla loimme sitten listan, jonka mukaan alamme lauluja opettelemaan. Voittaja oli matkalaulu eli matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan..... Sanat olimme kaikista lauluista tulostaneet jo etukäteen papereille ja voittajalaulun sanat jaoimme lapsille nyt sitten ensimmäisenä. Ne liimattiin heti kouluvihkon ekalle sivulle ja tästä eteenpäin sitten kuuntelemme ja laulamme kyseistä laulua tulevilla koulutunneilla. 



Lopuksi koristelimme vielä tämän vuoden kouluvihot, joihin siis liimataan aina materiaalia mitä tunneilla käsittelemme. Näin opitut asiat on helpp kerrata vaikka kotosalla. Ja tietysti näin myös vanhemmat pysyvät vähän perillä siitä, että mitä milloinkin olemme tehneet. Tarkoitus on myös, että isommat lapset joutuvat vihkoon tekemään vähän kirjoitusharjoituksia eli näin saamme myös tähän osaan vähän harjoitusta. 




Hauskaa oli ja parin viikon päästä sitten taas jatketaan! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti