keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Byrokratian kiemuroita - osa 2

Jatkoa edelliseen postaukseen, jossa selvittelin saaren sisäisen muuttomme aiheuttamaa paperinpyöritystä. Tänään siis suuntasin paikalliselle poliisilaitokselle tekemään osoitteen muutosta. Pääsin paikalle vasta klo 11.15 mutta olin kovasti ilahtunut, sillä edessäni oli vain yksi henkilö. Menin siis jonon jatkoksi odottamaan. 



Odotin hetken ja taakseni alkoi kerääntyä väkeä. Odotin lisää ja lisää väkeä ilmaantui. Välillä joku jonosta kyllästyi odottamaan mutta uusia tuli pikku hiljaa lisää. Jono ei kuitenkaan lyhentynyt sillä edessäni oli se samainen yksi henkilö koko ajan. Jonotettiin siinä sitten lisää. Kaiken kaikkiaan tunti meni kunnes vihdoin klo 12.15 (eli 45 min ennen sulkemisaikaa) tuli poliisi paikalle jakamaan numerolappuja. Siinä vaiheessa takanani oli jo n. 30 henkilöä odottamassa. 

No, nopeastihan tuo jono häviää koska valtaosa lähtee kotiin samantien. Numeroita jakava poliisi nimittäin tarkistaa, että onko sinulla kaikki tarvittavat paperit ja kopiot mukana. Jos ei ole, niin lyö käteen lapun jossa kerrotaan  että mitä pitää olla. 

Niinhän siinä kävi, että palasin takaisin kotiin tyhjin käsin. Tai olihan minulla se lappu, jossa luki tarvittavien paperien ja kopioiden nimet. Jee. Olisihan tuo ollut kiva saada eilen kun puolisoni kävi sitä kysymässä mutta eivät suostuneet antamaan. No, nyt on saatu lappu tunnin jonotuksen ansiosta ja ensi kerralla jonotetaan sitten taas lisää. Sitten kun seuraavaksi on mahdollisuus sinne suunnata klo 9-13 välillä odottamaan tuntikausiksi. Ehkäpä ensi viikolla... 

Tämän reissun ansiosta olen nyt viisaampi sillä tiedän, että ensinnäkin nykyinen residenciani on päättynyt jo 7 kuukautta sitten. Vaikka pitäisi olla voimassa viisi vuotta ja viimeksi kävin asemalla uusimassa kortin 2013 kun tänne muutimme. No, syystä tai toisesta on korttini laitettu astumaan voimaan vuodesta 2010 eli on mennyt umpeen viime vuoden puolella. Onneksi ei ole ollut tarvetta. 

No, lisäksi tiedän nyt että mitä papereita otan mukaan kun seuraavaksi laitokselle pääsen suuntaamaan.
- passi tai henkilökortti  (tämä oli jo mukana)
- todistus kunnantalolta (certificado de empadronamiento) että olen asukkaana ilmoittamassani osoitteessa
- kopiot tiliotteesta viimeisen kuuden kuukauden ajalta ja todistus siitä, että tilillä on ollut jatkuvasti hyvin rahaa ja tällä hetkellä vähintään 5000 euroa
- todistus yksityisestä, täysin kattavasta sairasvakuutuksesta sekä maksukuitti vakuutuksesta vuodeksi eteenpäin
- Kaikki nuo alkuperäisinä ja kopioina 

Nämä siis tarvitaan kun et ole töissä. Ei auta vaikka oletkin ihan vapaaehtoisesti kotirouvana etkä ole edes työttömänä työnhakijana. Ei auta vaikka puoliso on töissä ja hänen tulonsa ovat monta kertaa enemmän kuin keskikanarialaisen palkka. Ei auta vaikka olet espanjalaisen lapsen äiti. Eli money talks - rahalla saa. No, onneksi nuo kaikki edellämainitut pystyn toimittamaan joten ei muuta kuin ensi viikolla jonottamaan uudelleen. Ihanaa :-) 

Nämä edellä mainitut siis koskevat vain EU:n kansalaisia ja sellaisia, jotka eivät ole tällä hetkellä töissä. Jos olet töissä, niin asia muuttuu ja silloin pitää esim. toimittaa seguridad socialin toimittama vida laboral -todistus, josta käy ilmi tarkat tiedot töistä, maksetuista sosiaaliturvamaksuista, palkoista jne. Enkä edes halua tietää, että mitä vaaditaan jos et ole EU:n kansalainen. 

Joka tapauksessa samassa jonossa siellä asemalla kaikki jonotetaan - ei ole väliä oletko töissä vai et tai oletko monacolainen, marokkolainen vai muoniolainen. 

Eikä tarvitse ihmetellä byrokratian suurta määrää - oheinen taulukko selvittää mukavasti sen, että miten virkamisten määrä on tässä maassa lisääntynyt viimeisen 10 vuoden aikana. Joten pitäähän niillekin jotain hommaa keksiä... 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti