tiistai 29. maaliskuuta 2016

Byrokratian kiemuroita

Nämä etelä-Euroopan maat ovat tunnettuja siitä, että täällä byrokratia pyörii vähän eri tavalla kuin pohjoisessa. Ei ole olemassa minkäänlaista  väestörekisteriä tai muuta järjestelmää, josta tieto asukkaista & kansalaisista löytyisi eikä tästä syystä mikään tieto kulje laitoksesta toiseen. Esim. osoitteen vaihtuessa pitää itse hoitaa ilmoitus ihan jokaiselle tasolle. Ensimmäisenä tietysti pitää mennä kunnantalolle ilmoittautumaan asukkaaksi. Sekään ei ole vain pelkkä ilmoitusasia vaan nykyään poliisi saattaa käydä kotona tarkistamassa, että todellakin asut kyseisessä paikassa. Meilläkin tarkastus tehtiin vaikka kyseessä on meidän omistamamme asunto. No, poliisin käynnin jälkeen voi sitten 10 päivää myöhemmin hakea kunnantalolla A4-lapun, jossa asuminen todetaan viralliseksi. Hauskaahan tässä on se, että muuten etukäteen tiedä että ketä kaikkia "asunnossasi asuu". Me esim. saimme ylimääräisen asukkaan sillä asunnon edellisen omistajan vuokralainen on meillä edelleen kirjoilla vaikka ei talossa ole asunut yli vuoteen. Mutta kun hän ei ole ilmoittanut pois muuttoa kunnantalolle niin papereissa sitten lukee edelleen, että herra Sigursteinsson (65-vuotias islantilainen) asuu meidän kodissamme. Jee, kivaa! 

No, toki teimme anomuksen että tämä herra poistetaan tiedoistamme mutta siihen menee kuulemma vuosi!!! Että näin täällä Kanarialla...

Sitten kun tämä certificado de empadronamiento-lappu on kädessä, niin sitten voi jatkaa virastokierrosta. Esim. vesilaitokselle pitää viedä niin saa veden hinnasta alennusta. Ja tietysti matkustamista varten tarvitaan todistus, certificado de residencia para bonificacion de viaje, jolla saa sitten alennusta esim. saarten ja manner-Espanjan välisistä lentolipuista. Mutta tietysti ennen tämän lapun saamista, pitää käydä poliisilaitokselle vaihtamassa osoite residencia-järjestelmään. Kaikki yli 3 kuukautta maassa asuvien pitäisi käydä ilmoittautumassa residenteiksi eli rekisteröitymättä sisäministeriön alaiseen ulkomaalaisrekisteriin. Siis tämä koskee myös EU-kansalaisia. Aikaisemmin tämä oli muodollinen ilmoitusjuttu mutta nykyään homma ei olekaan enää niin helppo vaan sitä varten pitää todistaa, että pystyy elättämään itsensä. Eli tänne ei vain tulla nauttimaan paikallisista eduista. Käytännössä siis tarvitaan tuloja tai puoliso, joka pystyy elättämään ja lisäksi yksityinen sairasvakuutus, jotta ulkomaalaiset eivät kuormita paikallista terveysjärjestelmää.


Käytännössä ensimmäinen oleskelulupa on voimassa viisi vuotta ja sen jälkeen se pitää uusia mutta tämän jälkeen luvan pitäisi olla pysyvä. Mutta kaikkihan ei ole täällä aina niin selvää.. 
Itse sain tämän todeta viimeksi pari vuotta sitten kun muutimme Fuerteventuralta tänne Gran Canarialle. Kävi ilmi, että edellisessä asuinpaikassa poliisit olivat tehneet jonkun virheen lupani kirjaamisessa ja niinpä minulla ei ollutkaan pysyvää lupaa vaikka olin residentti ollut jo enemmän kuin viisi vuotta ja lupa oli uusittu kertaalleen. Niinpä piti käydä läpi melkoinen paperisota, jotta minulle uusi kortti kirjoitettiin. Siitä huolimatta, että olen asunut täällä vakituisesti jo vuodesta 2007 ja kaiken lisäksi minulla on paikallinen puoliso sekä meillä on yhteinen tytär. Mutta niin vain piti toimittaa kaiken maailman laput ja kopiot, jotta saisin asua täällä ihan luvan kanssa. Loppujen lopuksi ratkaiseva juttu oli se, että minulta löytyy yksityinen täyden palvelun vakuutus eli en siis ole kuluerä Kanarian terveydenhuollolle. Toki kaikki olisi helppoa, jos olisi paikallisella työnantajalla täällä töissä. Mutta näin kotirouvana sitä ei ole näköjään kovin tervetullut tähän maahan.

Saa nähdä, että millainen paperisota on edessä huomenna kun pitäisi jälleen mennä vaihtamaan residencian osoitetta koska muutimme tänne saaren eteläosaan ja kortissa on tietysti Las Palmasin osoite. Tänään kävin tiedustelemassa asiaa Las Palmasin toimipisteestä mutta eivät suostuneet edes kertomaan, että mitä papereita ja kopioita tarvitsen. Puoliso puolestaan kävi tiedustelemassa asiaa täällä saaren eteläosassa mutta myöskään hänelle ei suostuttu tarkkoja tietoja kertomaan. Eli huomenna siis paikan päälle ja katsotaan, että miten käy. Kaikki kuulemma riippuu aina tapauksesta eli eivät voi antaa tarkkoja tietoja siitä, että mitä papereita ja kopioita tarvitaan. Olen siis varustautunut edellisestä kerroista viisastuneena kaikilla mahdollisilla kopiolla ja todistuksilla sekä niiden kopiolla. Lisäksi on kopiot passista, henkilökortista, residencia-kortista ja tuoreet passikuvatkin varmuuden vuoksi. Jotain silti todennäköisesti puuttuu. Olemmehan Kanarialla.

Ja kaikki nämä tietysti pitää käydä tekemässä paikan päällä eli jononumero käteen ja odottamaan. Niin ja toimistohan menee kiinni klo 13 eli jos huono tuuri käy, niin homma ei onnistu ja eikun seuraavana aamuna taas jonottamaan.


Ja tämä kaikki paperinpyöritys vain sen takia, että olemme muuttaneet 50km päähän vanhasta kodista.

En voi kuin sanoa, että Spain is different...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti