maanantai 5. kesäkuuta 2017

5-vuotiaan esitelmä Suomesta

Pikkuneidillä oli viime viikolla esitelmä koulussa. Todellakin, 5-vuotiaana pääsevät harjoittelemaan jo esitelmän valmistelua ja esittämistä. En tiedä, että onko tämä yleinen tapa kaikissa paikallisissa kouluissa mutta ainakin pikkuneidin Montessorikoulussa näin tehdään. Eli nämä tänä vuonna infantilin päättävät, siis tänä vuonna 6-vuotta täyttävät, valmistelevat luokkatovereilleen esitelmän jostain valitsemastaan aiheesta. Ja tietysti sitten pitävät esitelmän luokan edessä. Halutessaan esitelmän saa käydä pitämässä myös rinnakkaisluokalla ja näin pääsee harjoittelemaan esiintymistä myös vähän tuntemattomampien edessä. 



Espanjassa  panostetaan nykyään tosi paljon ryhmätyö- ja esiintymistaitoihin ja esim. primariassa (suom. alakoulu) näitä esitelmiä tulee useampia vuosittain. Osa ryhmissä, osa yksin. Toki koulukohtaisia eroja löytyy varmasti mutta ainakin monissa yksityiskoulussa tämä on hyvin yleistä. Mielestäni tämä on erittäin hyvä asia sillä nämä ovat taitoja, jota ei opi muuta kuin harjoittamalla ja mitä nuoremmasta sitä opettelee niin sitä parempi rutiini niihin tulee. Työelämässä näitä taitoja tarvitaan nykyään yhä enemmän monilla aloilla joten mahtava homma, että niitä pääsee harjoittamaan pienestä pitäen. 


Montessori-kouluissa luokat ovat ns. sekaluokkia eli käytännössä samalla luokalla voi olla 3-6 vuotiaita lapsia. Meidän pikkuneidin luokalla on tällä hetkellä kuusi 6-vuotiasta ja kaikki ovat esityksensä pitäneet. Aiheen saivat tosiaan itse valita - yksi piti esim. tulivuorista, yksi Kanarian saarten liskoista, yksi urheilusta ja meidän pikkuneiti valitsi aiheekseen Suomen. Yllätys, yllätys. Opettajat olivat lapsilta kyselleet, että mikä heitä kiinnostaa, mistä he tietävät  jo asioita, mistä he haluaisivat oppia vielä lisää jne. ja näin vähitellen aiheet olivat valikoituneet. Ensin pikkuneiti oli sanonut laajemmasti, että Euroopan maat ja sitten hän oli tarkemmin rajannut, että Italia, Ranska ja Suomi mutta loppupeleissä aiheeksi valikoitui sitten Suomi. Onhan se tutuin paikka ja siitä hän tietää jo yhtä sun toista :-) 

Valmisteluaikaa oli ruhtinaalliset pari viikkoa. Vanhemmat saivat olla apuna mutta esim. meidän neiti ilmoitti heti, että hän ei apua tarvitse. Hän tietää jo kaiken Suomesta... Jep. No, kyllähän me sitten yhdessä luimme Suomi-aiheisia kirjoja, juttelimme aiheesta ja sitten Suomi-koulun materiaaleista hän valitsi ne, jotka koki tarpeellisiksi. Sieltä valikoitui esitykseen mukaan mm. iso kasa Suomi-aiheisia kuvia (maisemia, vuodenaikoja, ruokajuttuja jne), Lappi-pukuinen nukke, pieni poro sekä Suomi-aiheinen kuvakirja. Omista tavaroistaan hän otti Suomi-piparkakkumuotin sekä pienen karttapallon. Ja lisäksi hän halusi tarjota maistiaisia joten pakkasesta mukaan lähti ruisleipää. 




Itse hän lisäksi kirjoitti muutaman lauseen Suomeesta, jotka hän luki lapsille suomeksi. Niistä kun on hauska kuunnella suomen kieltä. Ja lisäksi hän kirjoitti 10 kohdan muistilapun, jossa oli kaikki jutut jotka hänen piti muistaa kertoa. 

Kotona hän itsekseen valmisteli esitystä ja lopuksi hän piti meille kotona valmiin esityksen. Ja sitten vain luokkatovereille esittämään. Hienosti oli kuulemma mennyt. Neiti oli itse tyytyväinen ja opettajat kertoivat meille, että tosi hyvin  ja johdonmukaisesti neiti oli Suomea esitellyt. Ja muut lapset olivat mielenkiinnolla kuunnelleet. Ilmeisesti lisääkin puhuttavaa neidillä olisi ollut mutta 45 minuutin kohdalla olivat opettajat jo vähän joutuneet "hoputtamaan" että esitys saataisiin loppumaan :-)   




Mistä esitys sitten koostui:
-Esitteli piparimuotin avulla, että minkä muotoinen on Suomi
- Näytti karttapallosta, että missä Suomi sijaitsee
- Luki itsekirjoittamansa lauseet Suomesta - ensin suomeksi ja sitten espanjaksi (Suomi on melko iso maa mutta siellä asuu vähän ihmisiä. Suomessa on paljon järviä ja metsää. Suomi on melko kylmä maa. Minä tykkään Suomesta).
- Esitteli Suomen kielen erikoiset kirjaimet - å, ä ja ö. 
- Erilaisien kuvien avulla hän kertoi Suomesta - näitä kuvia oli yhteensä n. 10 kpl (mm. karjalanpiirakka, salmiakki, kesämökki, sauna, järvimaisema, metsä, lumikuvia, revontulet, poro jne.)
- Kertoi Lapista, poroista, revontulista ja esitteli kansallispukuisen Lappi-nuken ja kertoi tarinan neljän tuulen hatusta. 
- Näytti Suomen lipun ja kertoi, että mistä lipun värit tulevat
- Kertoi suomalaisesta ruoasta ja lapset saivat maistaa ruisleipää (pikkuneiti rakastaa karjalanpiirakoita ja nykyään myös ruisleipää...)
- Kertoi Suomen neljästä erilaisesta vuodenajasta kuvien avulla 
- Ja esitteli kuvia talviurheilulajeista (jääkiekko, taitoluistelu ja hiihto) 
- Lopuksi lapset saivat tutustua kuvakirjaan 

Yksi lapsista oli aikaisemmin käynyt Suomessa mutta suurin osa ei ollut koskaan edes nähnyt lunta. Joten varsin eksoottinen aihe näille kanarialaisille lapsille. Mutta ruisleipä oli maistunut kaikille erinomaisesti! 

Tänä vuonna on siis saavutettu kaksi uutta esiintymiskokemusta - kuukausi sitten oli tanssikoulun esiintyminen ison yleisön edessä ja nyt tämä esitelmä koulussa. 




Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin! 





2 kommenttia:

  1. On ne Montessorit ihan omaa luokkaansa, ainakin tààllà Italiassa. Eri peli ja eri meininki.

    VastaaPoista
  2. Kyllä Montessori on kyllä ihan mieletön juttu. Harmittaa, että tyttö ei voi jatkaa Montessori primariassa eli alakoulussa mutta toisaalta nämä ensimmäiset 6-vuotta ovat lapsen kehityksen kannalta tärkeimmät vuodet joten onneksi edes niihin on ollut mahdollisuus.

    VastaaPoista